zondag 11 augustus 2013

Couleuvre à collier

Onze poezen zijn jagers. Ook al worden ze goed gevoed met de duurste brokjes uitsluitend verkrijgbaar bij de dierenarts, een muisje of vogeltje op zijn tijd laten ze zich niet ontzeggen.

Al dagenlang bivakkeert Maxi in de garage. Er zitten blijkbaar muisjes. Nou ja, niets "blijkbaar", met enige regelmaat vind ik een kop of een staartje terug en soms ook nog de half verteerde restanten die poes niet welbevallen waren. Ik bespaar jullie verdere details.

Mini daarentegen is niet van het opeten, zij speelt er liever mee. Vandaag zat ze ook weer met een prooi te spelen. Het was iets redelijk groots, ze sloop ermee weg onder een dichte struik, we konden niet goed zien wat ze nu weer te pakken had. Maar zoals altijd komt ze na een tijd haar prooi trots als een pauw aan ons tonen. Ook nu. Na wat aanmoediging en veel geduld kwam ze aanlopen met in haar bek ... een slang ... EEN SLANG JA!


Alles goed en wel, maar deze keer was het geen groenige zoals we gewend zijn, deze had zwarte stippen op de rug, een witte kraag en een zwarte vlek achter de kop. Het was dus zaak om poes zo snel mogelijk de slang te ontfutselen voor ze mogelijk gebeten zou worden.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet in zo'n geval zo lief mogelijk tegen die poes doen zonder dat ze argwaan krijgt. Eén verkeerde beweging of geluid en je kansen zijn voorbij, dan gaat ze weer met haar prooi onder de struik zitten. Aanmoedigen is de boodschap, oebiedoebie geluidjes maken en op het moment suprême snel toeslaan.

En hebbes! Nou ja, ik geef toe dat ik de slang niet durfde te pakken met mijn blote handen. Ik wist nog steeds niet wat voor soort het was, of ze giftig was of niet. Dus stond ik daar te turen, links van mij Mini, rechts van mij Maxi die nieuwsgierig was geworden, voor mijn voeten een slang en niets in de buurt om haar te pakken. Mijn poging om mijn wederhelft erbij te halen mislukte, hij was geheel buiten gehoorsafstand. Mijn oog viel op het bakrooster van de barbecue, daarmee heb ik haar op een veilige plek weer kunnen uitzetten.

Na wat zoekwerk heb ik hem gevonden op internet (klik hier), het blijkt een jonge couleuvre à collier te zijn. Volkomen onschadelijk.

1 opmerking:

Tineke Oudewater zei

't Is simpel om 'm te vangen vanuit deze positie.
Laat ´m zijn kop vanuit zeg maar het noordoosten weer naar zeg maar het zuidwesten bewegen, dan onder de resterende decimeters koeluiver door en even strak aan laten trekken. Strik erin en klaar is Kees!

Tiny Oudewater,
werkgroep gezelschapsdieren+ afdeling halma