zondag 23 maart 2014

Fait accompli

Zo, ik heb mijn plicht als goede burger van Marnaves gedaan. Ik heb gestemd.


Het waren vandaag in heel Frankrijk gemeenteraadsverkiezingen. Als niet-Franse ingezetenen mogen we daar gewoon aan meedoen. Sterker nog, we kunnen ons zelfs verkiesbaar stellen, alleen mogen we geen burgemeester worden. Nu hebben we niet de ambitie om burgemeester te worden, maar wie weet, ooit eens een periode in de gemeenteraad zou misschien wel goed zijn.

Wel meteen zes jaar waar je aan vastzit, dus bezint eer ge begint is hier het devies. En hoe weet je waar je aan begint, niet dus, da's een beetje het probleem. Af en toe hoor je wel eens wat, vooral de mindere puntjes, en dan denk je al gauw, laat maar, heb ik zin om me daarmee te bemoeien. Het is in een klein dorpje als het onze niet eenvoudig om iedereen te vriend te houden, er zijn nogal wat verschillende meningen hier en daar, zoals overal neem ik aan.

Maar goed, ik ging dus naar de mairie, het stemlokaal voor de gelegenheid. Ik wist eigenlijk niet eens zeker of we wel mochten meedoen, we hadden geen oproep gekregen of niks. Beetje raar. Ik herinnerde me nog vaag dat we ons hadden opgegeven voor de verkiezingen maar dat was alweer een paar jaar geleden, dus of dat nog steeds geldig was ... Maar dat was het, ik werd met open armen ontvangen. Mijn wederhelft moest verstek laten gaan, te bed al een paar dagen met bronchitis, dan ga je niet het halve dorp aansteken door massaal te gaan zoenen daar. Ik hoop maar dat ik me daar niet al te schuldig aan heb gemaakt nu.

Maar OK, dat stemmen, dat gaat hier wel een beetje raar. Ik kreeg een briefje met zeven namen erop. Daar mocht ik naar hartelust op doorstrepen. Doorstrepen? Ik dacht dat ik kwam kiezen, maar blijkbaar kom je hier om te elimineren. Nou goed. Ik had geen enkele reden om ook maar iemand te willen doorstrepen, dus alles wat me te doen stond was in het hokje gaan staan (ja dat moest) en het "kiesbriefje" met de namen erop twee keer dubbel vouwen om het in het mini-envelopje te kunnen doen en het daarna in de glazen bus te deponeren.

Eigenlijk is het gewoon een fait accompli, er is maar één kieslijst, er staan maar zeven namen op en je hebt voor ons kleine dorpje zeven gemeenteraadsleden inclusief burgemeester nodig. Je kan schrappen wat je wilt, maar die zeven worden het gewoon. Ach ja, het maakt ook niet uit, het is gewoon goed om mee te doen en je belangstelling te tonen. En dat wordt zeer gewaardeerd. We zijn dan wel allochtoon maar we horen er bij. Fijn gevoel.

Geen opmerkingen: