donderdag 21 april 2011

Melolontha melolontha

Ineens zat er vandaag een kever bij de deur, een meikever wel te verstaan. En dat terwijl het nog helemaal geen mei is!

Vorig jaar hadden we ze ook al, in overvloed. Dat was ik niet meer gewend.

Ik herinner me nog, toen ik jong was, een jaartje of acht, misschien tien. Ik ging ze zoeken, samen met mijn jeugdvriendinnetje. Je vond ze overal, we hadden er zomaar een stuk of tien per dag te pakken. We deden ze in een potje, met wat blaadjes, want ze moesten wel te eten hebben, anders gingen ze dood.

Goeie herinneringen dus, maar wat schetst mijn verbazing na een paar seconden googelen:
De meikever staat bekend als een belangrijk plaaginsect omdat de larven schade kunnen toebrengen aan door de mens geteelde gewassen. De larven eten wortels van planten en kunnen een verwoestende uitwerking hebben op moestuinen en gazons. 
Daar gaat de groententuin ...

Geen opmerkingen: