dinsdag 19 april 2011

Op een grote paddestoel

Of is het paddenstoel? Ik weet het niet meer. Ik had al moeite met alle nieuwe spellingen die ik in Nederland heb doorgemaakt, maar nu ik er niet meer woon, en tenslotte toch een Vlaming ben en blijf, geef ik het maar op. Ik ga over op Fredervlaams, Frans-Nederlands-Vlaams. Dan zit ik altijd goed. Klopt het niet helemaal dan beroep ik me op mijn afkomst, ook al ben ik dat taaltje ook een beetje kwijtgeraakt.

Op een grote paddestoel, rood met witte stippen. Daar moest ik ineens aan denken toen ik dit zag.

Ineens was mijn karretje omgetoverd tot een grote vliegenzwam.

Ik snapte er eerst helemaal niets van, hij was toch echt egaal rood, niks stippen. Af en toe een beetje vies, dat wel, maar dit is anders.

Tot ik besefte hoe het kwam. Nu alles in bloei staat vinden de eiken het ook eindelijk tijd om blaadjes te krijgen. Die zijn altijd een beetje later dan de rest. Maar als dat zover is, dan blazen ze eerst massaal hun stuifmeel in de rondte. Alles moet eraan geloven, de tuintafel, het terras, het dak, alles zit onder. Maar dus ook mijn rode karretje.

Je kan hier maar beter niet allergisch zijn voor eikenstuifmeel.

Geen opmerkingen: