dinsdag 3 januari 2017

Giet it oan of net?

Gaat het nou wel of niet vriezen? Zoals gewoonlijk spreken de verschillende weerberichten elkaar tegen. Zo weet een mens niet waar hij of zij aan toe is. Een schande is het! En de regering? Die doet daar helemaal niets aan!

Grapje hoor, ik meen het niet. Maar feit blijft dat we in het ongewisse blijven over wel of geen vorst. Giet it oan of net? Een Elfstedentocht hopen we al niet meer op. Hier al helemaal niet, ik zou warempel niet weten waar er hier geschaatst zou moeten worden. De steden liggen sowieso veel te ver uit elkaar en  bovendien denk ik niet dat het ijs, als het er al ligt, dik genoeg zou zijn om een persoon te kunnen dragen, laat staan 17.000. Twintig jaar geleden ging op 4 januari om 5:30 uur stipt de laatste Elfstedentoch van start in Friesland. Ik weet nog waar ik toen was. Ik zat met mijn wederhelft in de auto op weg naar een skigebied ergens in de Franse Alpen. We hoorden het op de radio. Koud was het, dat herinner ik me nog.

Van mij hoeft het niet dat koude, ik ben niet zo van de barre winters. Alleen is het wel zo dat, als we nog willen skiën dit jaar, er toch iets zal moeten gebeuren. Los van het feit dat het niet koud is valt er ook geen druppel of vlok neerslag. Vandaag schijnt hier ook weer volop de zon, best aangenaam buiten in een truitje met een kopje thee, daar niet van.

's Nachts is het nu rond het vriespunt. De meeste éénjarige planten staan buiten nog steeds in bloei. Ik geloof niet dat we dat eerder hebben meegemaakt. Drie jaar geleden hadden we hier een dik pak sneeuw rond deze tijd. Dat heeft toch ook wel wat.


Maar helemaal vertrouwen doe ik het niet met die voorspellingen. Voor alle zekerheid nu toch maar de planten een vorstvrij plekje gegeven, in de hoop dat ze het gaan overleven in de donkere schuur.

2 opmerkingen:

Rein zei

Ik zeg groeilampen in de schuur plaatsen. Kun je hier in de buurt wel kopen bij growshops!

Les Fontanelles zei

Goed idee! Ik ga me er in verdiepen.