dinsdag 24 januari 2017

Het begin is er

Het moest er vroeger of later van komen. De meteo voorspelt het einde van de vorst, ik had echt geen goed excuus meer om het nog langer uit te stellen. Alle onderdelen van de steiger boven gehaald en het ding voor de zoveelste keer maar weer eens opgebouwd. We hebben er onderhand zoveel ervaring mee dat het kinderspel is geworden. Compressor, pneumatische beitel, gehoorbeschermers, veiligheidsbril, oude jas, versleten jeans, handschoenen en pet bij elkaar gezocht en maar eens begonnen met het verwijderen van de oude voegen van onze voorgevel.


Kan niet zeggen dat het vlot gaat. De compressor is eigenlijk te zwak voor dit werk, veel langer dan een kwartier moet ik hem niet laten draaien. En wat doe je nu helemaal in een kwartier? Bar weinig eigenlijk. De oude voegen zijn weerbarstig, niet van plan om zich zomaar te laten verwijderen. De verplichte pauzes geven me dan wel weer de kans om aan een fotootje te denken zo nu en dan.


Na een paar uur werk is het eerste stuk klaar, zit het puinstof tot in mijn neus en tussen mijn tanden en besef ik dat ik een vitaal onderdeel van mijn uitrusting vergeten was ...

Ah well ... morgen beter.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoe krijg je de specie omhoog iedere keer?
hoe bouw je zo'n steiger op, waar koop je die steiger, en loont dat?
(of huren?)

Les Fontanelles zei

Specie gaat in een emmer aan een touw, gedoe maar ik zou niet weten hoe het anders moet. Het is ook vrij zwaar.
Die steiger hebben we ooit online gekocht maar elke doe-het-zelf zaak verkoopt ze of eventueel tweedehands via bv le bon coin. Huren kan ook. Omdat het een langdurige klus is lijkt me dat kopen voordeliger is. Er is altijd de mogelijkheid om hem door te verkopen als de klus geklaard is. Het is een eenvoudig bouwpakket, werkt met beugels. Alles wat je nodig hebt is een hamer. Het wijst zichzelf uit.

Anoniem zei

Bedankt voor je reactie, die hamer heb je toch al als je de muren doet...
Zwaar werk! Je zou met een elektrische lier (65 euro )kunnen hijsen, maar dat gaat langzaam. Succes. Die steiger moet wel werkhoogte hebben van ± 7 meter?

Les Fontanelles zei

Die hamer gebruik ik niet voor muren, dat is geen doen. Ik gebruik een compressor en pneumatische beitel.
7 meter is aan de hoge kant bij ons, maar op zich wel verstandig om een hoge steiger te gebruiken, dan hou je nog wat hoogte over om veiligheidsstangen te bevestigen.