zaterdag 30 juli 2011

kVA

In Frankrijk sluit je voor je elektra een abonnement af op basis van wat je denkt te verbruiken. Is het gekozen ampèrage te laag dan loop je het risico dat de hoofdzekering doorslaat. Maar is het te hoog, dan betaal je te veel abonnementskosten. Verstandig dus om van tevoren goed uit te rekenen welke apparaten er tegelijk aan kunnen staan en daar je abonnement op af te stemmen.

Ik ben niet goed in elektronica, nooit geweest, hoewel het vroeger op school wel één van mijn vakken was, maar om de een of andere reden is dat niet blijven hangen. Dus vraag mij niet hoe het werkt met Ampères, Watten, laat staan Ohms, maar de boiler stond aan (3000 Watt), de wasdroger (2000 Watt), de waterkoker (2000 Watt) en de zwembadpomp (1100 Watt) en dan is een abonnement waarbij je maximaal 30 kVA tegelijk afneemt net niet voldoende. Paf, niks meer.

Ook weer niet zo'n ramp, je loopt naar de hoofdschakelaar en zet hem weer aan. Maar toch, handig is het niet. Zo kon het niet langer, dus de EDF (Energie De France) gebeld om het abonnement op te hogen.

En die is langs geweest. We wilden ophogen tot 45 kVA, moet voldoende zijn denken we. Volgens het mannetje van de EDF is dat ook meteen het maximum wat we kunnen krijgen zonder de hele toevoerleiding te moeten vervangen. Kan wel allemaal maar da's weer een heel gedoe.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, hij is onverrichter zake weer vertrokken, hij mistte een of andere zekering die weer vóór deze zekering zit.

En nu? Nu wachten we alweer drie dagen op een telefoontje voor een nieuwe afspraak. Maandag zelf maar weer bellen.

5 opmerkingen:

Rein van der Louw zei

Ik heb het nog eens opgeteld maar kom niet verder dan 8,1 kVA met de genoemde verbruikers? Er moet nog ergens anders een enorme energieslurper zitten.

Les Fontanelles zei

OK, ik doe een poging:
8100 Watt / 240 Volt = 34 ... huh ... dinges ..., da's meer dan 30, dus kaboem ...
Of zo, denk ik, toch? Of niet?

Anoniem zei

Je hebt gelijk... je bent niet goed in electronica.
Overigens, Rein heeft ook gelijk!

Rein van der Louw zei

Ik leg het dinsdag uit. Want je hebt keurig de Amperes uitgerekend. Als jullie een 30 Ampere zekering hebben dan begrijp ik het maar een 30kVA max verbruikt zou suggereren dat je 125 Ampere af kunt nemen. Er van uit gaande dat er geen capacitaire of reactieve verbruikers zijn en de Phi 1 is. Ik ben je kwijt vanaf dinsdag denk ik.

Les Fontanelles zei

ooooo ja, je hebt gelijk. Het is een zekering van 30 Ampere, de puissance souscrite is 6 kVA. Die moet dus naar 9, oftewel een zekering van 45 Ampere.

Ik zei toch al dat ik er niets van snap ... uitleggen is zinloos vrees ik ... zeker na een roseetje dinsdag ...