maandag 21 januari 2013

Leermomenten



We hadden vandaag twee leermomentjes. Ik zou vandaag één van de muren die al aan één kant begipst was isoleren en de tweede kant begipsen.

Begipsen? Is dat een bestaand werkwoord? Ik weet het niet, maar het dekt de lading wel. Gipsplaten tegen een muur schroeven, begipsen, ik hou het er op.

Hoe dan ook, ik begon vol goede moed met de glaswol. Ik heb het niet zo op dat spul, ik krijg er de kriebels van, dus rubberen handschoenen aan (knalgroene deze keer), mijn vest tot onder mijn kin dichtgeritst. Blijkt de glaswol kleddernat te zijn aan de onderkant. Ik weet nog wel dat het pak eens in een plas terecht was gekomen, maar ja, het zit helemaal in plastic verpakt, wie denkt er nu dat het ook aan de binnenkant nat wordt. En blijft! Want waar ik het over heb is al een week of drie vier geleden. Dat was dus leermomentje nummer één: Je pak glaswol niet in een plas laten vallen.

Gelukkig was er nog een ander pak, eentje wat wel droog was, dus ik kon door met mijn werk. De hele muur geïsoleerd en vervolgens de eerste laag gips ertegen geschroefd. In die muur ligt al bedrading voor de stopcontacten die erin moeten komen, links en rechts van waar het bed komt te staan. Maar alleen een electradraad tussen de twee stopcontacten is niet voldoende, die draad moet ergens op aangesloten worden. En dat kan je maar beter doen voordat de muur aan beide kanten is dichtgemaakt. Daar kwamen we uiteraard te laat achter. En daarmee hebben we leermomentje nummer twee te pakken: Check even je bekabeling voor je de muur dicht maakt.

Leuk, die leermomenten, maar we zijn bijna klaar. Inmiddels weten we alles over gipsmuren bouwen en de do's en don'ts. Wie weet, ooit komt het nog eens van pas, als we nog eens een huis gaan verbouwen.

En anders moesten we er maar een boek over gaan schrijven of zo.

Geen opmerkingen: