dinsdag 29 januari 2013

Pain



Ik kan er maar niet aan wennen, aan dat Frans brood. Niet dat ik het niet lekker vind, integendeel, maar ik kan maar niet onthouden hoe ze allemaal heten. Ik vraag bij de bakker steevast om de verkeerde.

Vandaag ook weer, denk ik het te weten, vraag ik om een flûte, krijg ik een brood waar we minstens vier dagen mee zouden toekomen, ware het niet dat het Franse brood niet meer eetbaar is na één dag.

Ik kon nog net op tijd ingrijpen, bleek het een baguette te heten wat ik wilde hebben. Het heeft allemaal te maken met het gewicht schijnt het. Ik heb het maar eens opgezocht.

De baguette is het meest bekend, 65 cm lang en weegt 250 gram. De flûte heeft dezelfde lengte als een baguette maar is wel twee keer zo dik, gaat al richting de 500 gr dus. En dan is er nog de ficelle, die is weer maar half zo dik als een baguette, weegt 120 gram ongeveer.

Daarnaast zijn er uiteraard nog de speciale broden, de croissants, de pain au chocolat, de brioche, pain aux raisins en tientallen andere, teveel om allemaal op te noemen. Maar de speciaaltjes laten we even voor wat ze zijn.

Eigenlijk is het dus helemaal niet zo ingewikkeld allemaal, het zijn maar drie formaten die je moet onthouden. Maar wat me elke keer verbaast is dat, als ik eindelijk denk te weten hoe die standaardbroden heten, ze de namen allemaal weer door elkaar gehusseld te hebben.

Of is dat mijn verbeelding maar en haal ik ze toch zelf elke keer weer door elkaar. Vast wel.

1 opmerking:

marc zei

Hoofdpain krijg je ervan