donderdag 10 februari 2011

Zwembad, dag 6

Ik begrijp nu waarom dakdekkers altijd zo mooi gebruind zijn.

Je zit dichter bij de zon! Bloedheet was het daarboven.

Er moest een tuutje op het dak. Makkelijker gezegd dan gedaan, de pannen bleken verlijmd te zijn. Maar goed, na een uurtje boven bivakkeren is het gelukt.

Het is voor de VMC, de ventilation mecanique central, of zoiets, de centrale afzuiging dus. We zagen erg op tegen dit klusje, achteraf valt het dan toch weer mee. Zoals heel veel zaken eigenlijk. Intussen is er niet veel meer wat ons afschrikt.

En moet je dat zwembad in wording zien.

Allemachtig, wat groot! Bijna olympische afmetingen.

We zijn al aan het verzinnen wat we met de buitenwand gaan doen. Misschien wordt het wel een oude reclame van Suze of Dubonnet. Wat denken jullie?

8 opmerkingen:

The Aristocats zei

Hiephoi en Miaumauw,

Ja neef Felix, blij dat we weer wat van je horen, gelukkig heb je tussen de amoureuze avonturen met je nieuwe liefde eindelijk ook nog wat tijd gevonden om je om ons te bekommeren en je te verdiepen in onze beklagenswaardige omstandigheden, want daarin bevinden wij ons al probeer je ons met optimistische geluiden en de blijde kijk van de smoorverliefde kater die je sinds enkele weken bent op andere gedachten te brengen. Maar zoals ook bij mensen geldt, geldt evenzeer voor jou - en we gunnen je het van harte, begrijp ons niet verkeerd! - dat liefde blind maakt, blind voor de wrede werkelijkheid, van de inbreuk op ons territorium, van de ondermijning van onze levensvreugde, van de milieubelastende chloor- of zoutvoorraden die ons personeel alhier in al dan niet verdunde vorm rondom dit terrein voornemens is te gaan opslaan. Het is werkelijk kat-onterend zoals onze stem genegeerd wordt, hoe onze waardevolle adviezen en raadgevingen in de wind worden geslagen, hoe ons wijze meedenken wordt doodgezwegen, hoe ons personeel hun zuur verdiende kapitaal verkwanselt aan een louche maitre picinier die zich langs of over de randen van de wet beweegt om zich te verrijken aan de aanleg van tientallen kubieke meters 'niets'. Maar laten we maar zwijgen, we krijgen het er anders nog van aan ons hart ...

Kopjes voor jou en je poessie. Kom je haar een keer aan ons voorstellen of blijf je in Wallonie steken?

Hiephoi en Miaumauw!

-----

PS aan mevrouw Marleen willen we als opschrift op de muur voorstellen een grote en duidelijk leesbare vermelding dat dit abjecte kolos het verwerpelijke resultaat is van het brutaal en pertinent negeren van de stem van de aristokattie

Le Maître Piscinier Tarnais (met fatsoen altijd binnen de grenzen van de wet) zei

Goedendag en hallo,

Mag ik als meester-zwembadbouwer voorzichtig laten merken dat ik een beetje boos ben?

Boos op die katten op het terrein van mijn gewaardeerde opdrachtgever mevrouw Marleen?

Boos op de honden?

Boos op meneer of mevrouw 'Badgast'?

Boos op al die mensen met aantijgingen tegen een fatsoenlijk en betrouwbare zwembadbouwer?

Ik probeer gewoon met zo nu en dan een klusje een eerlijk wijntje en een batonnetje met paturein te verdienen.

Maar hoe denkt het lezerspubliek er over? In een ver verleden associeert iemand me een keer met een inwoner van de stad achter de duinen.

Ik ontken (terecht, want ben er nooit geweest). Ik bied hem of haar het alleenvertegenwoordigerschap in het Haagse en omstreken aan. Maar de aantijger zwijgt. Zwijgt. Zwijgt.

Anderen doen er een schepje boven op en noemen mij louche. Louche ja, inderdaad.

Dan komt meneer of mevrouw 'Badgast', anoniem uiteraard. Deze schaart zich in het koor van lasteraars. Echt? Ja, echt! Zonder voorkennis of niks.

Dan slaan er een paar honden aan het blaffen, honden zonder bekende woon- of verblijfplaats. Maar wat zij blaffen is onheus. Heus onheus!

En die katten, ach, in het begin kon ik hun gemauw wel waarderen of op zijn minst naast me neer leggen, een beetje sparren en zo.

Rond de kerstdagen maakte ik me zelfs ongerust omdat die beesten suggereren dat ze in een kattenkliniek zijn beland door mijn plannen.

Nou, die hele kliniek bestaat niet, ze liegen dus gewoon. Ze voeren een hetze tegen mij, ja. Dat is het, een hetze!

En ten slotte komen ze met lange beschuldigingen dat ik langs of over de randen van de wet ga.

Dit gaat mij te ver. Ik eis dat die beesten de bek eens gesnoerd wordt.

Gisteren zat een van die beesten naar het resultaat van het zwoegen van mijn personeel te kijken (zie foto op de blog).

Ik had dat beest wel wat aan kunnen doen. Maar natuurlijk doe ik dat niet. Uiteindelijk moet er toch íémand fatsoenlijk blijven.

Alleen moet dat gemiauw van die zogenaamde aristokattebeesten nou eindelijk eens ophouden.

Spannen zij soms samen met die honden die dan wel zogenaamd positief doen oer mijn zwembad maar lelijk over mij?

Zijn zij soms in hun gespletenheid ook dezelfde schrijver als 'Badgast'?

Zijn zij zelf soms afkomstig uit de schilderswijk?

Uiteraard maar gedachtenspinsels bij mij, ik durf en wil er in de verste verte niets mee suggereren.

Het liefst zou ik ze inmetselen, maar dat doe ik natuurlijk niet.

Of met een enkeltje naar de kliko verzenden, maar ook dat doe ik uiteraard niet.

Zoals ik zei, er moet toch iemand zijn die wèl fatsoenlijk blijft.

Maar u begrijpt toch wel dat ik boos ben? Echt boos op die lasteraars?

En helemaal boos over die katten?

--- ---

Mevrouw Marleen, en ook meneer Bert natuurlijk, kunt u niet eens met de dierenarts gaan praten?

Misschien moeten ze verhuizen naar een waterarmer gebied?

Een paar ideeën:

- centraal Patagonië
- Mantsjoerijse hoogvlakte
- Oost Niger

En wat het zwembad betreft, mevrouw Marleen, maakt u zich maar geen zorgen. Het gaat heel mooi worden, zeker weten!

Zo, nu eerst een wijntje en een - o nee, voor een wijntje is het nu nog te vroeg.

Vanmiddag dan? Kunnen we gelijk even praten over de geestelijke gezondheid van die katten.

Groetjes van Le Maître Piscinier Tarnais

Haagse Harrie zei

Beste Maître Piscinier,
Now we're talking! Het alleenvertegenwoordigerschap in Den Haag en omstreken? Sounds good Maître Piscinier! Ik begin vast te werven. Nu wil het feit dat ondergetekende ook wel houdt van een wijntje, patureintje en batonnetje. En de tijd van de dag maakt niet uit mon Maître. het is ten slotte altijd ergens in de wereld 5 uur ('s-middags). Kunnen we even de agenda's trekken om wat zakelijke kanten van dit voorstel te bespreken? Uiteraard ga ik er van uit dat we dit in een minnelijke 70-30 verhouding kunnen regelen. Ik moet er tenslotte ook heel veel werk voor verzetten. telefoneren, afspraken maken, e-mailen, druk werk laten drukken, visitekaartjes en briefpapier laten maken, web-site ontwikkelen, lease auto met beschildering, pandje huren en inrichten, demonstratie model plaatsen, vullen en schoonhouden. Enfin te veel om op te noemen maar ik neem aan dat u wel weet wat ik bedoel. Mijn eerste focus zal zijn het Wassenaarse. daar zullen we zeker een zeer grote kans maken. Ik wacht met smart op een afspraak. Hartelijke groet van Haagse Harrie (niet uit de Schilderswijk).

Haagse Harrie zei

Nog even een nabrandertje van Harrie uit Den Haag, die mooie stad achter de duinen. Mevrouw Marleen, mag ik een mooi idee aan de hand doen voor die muur? Ik zou daar graag op adverteren als alleenvertegenwoordiger voor Den Haag en (zeer) wijde omstreken voor de producten van de heer Ma^itre Piscinier en ondergetekende. Immers, de nederlandse gasten die u straks gaat ontvangen in de Gîte zullen vast vele foto's maken van uw mooie onderkomen en van het zwembad. Kunt u het zich al voorstellen dat op elke foto naam, logo en telefoonnummer van de Maître Picinier Den e.o. te zien zijn? Uiteraard betaal ik graag voor deze mooie gelegenheid tot adverteren. Zoals u zult begrijpen doe ik dat het liefst in natura met zakjes drop, een gratis vulling van uw mooie zwembad als dat ververst moet worden of een gratis verblijf in het demonstratiezwembad dat nog gebouwd gaat worden in Den Haag of een van de (zeer) wijde omstreken. Ik hoor graag van u en meneer Bert. Haagse Harrie

Les Aristochats zei

Hiephoi en Miaumauw,

Excuses excuses, het is voorjaar, poezen en katten voelen dat er langzamerhand wat begint te bruisen zelfs als zij door mensen tot vruchteloze nietsen zijn gemaakt, en dat gaat soms met wat ondoordacht en emotioneel taalgebruik gepaard waarvoor dus onze oprechte en welgemeende excuses.

Wij hebben de maitre picinier beschuldigd van louche praktijken, het zijn ongelukkig gekozen woorden, wij betreuren dat en rectificeren ze bij deze.

Ter compensatie nodigen wij de maitre een keer op les Fontanelles uit om met ons een portie kattenvoer en een likje melk te nuttigen. Meneer de picinier, wij gunnen u een eerlijk stokbroodje, ons bezwaar richt zich niet tegen uw persoon en uw handel, slechts het feit dat het resultaat van uw broodwinning midden op ons terrein wordt gerealiseerd, dat is wat ons stoort en ontstemt.

Dat wij in de verhitte opwinding daarover onzorgvuldig hebben geformuleerd, wij nemen het terug. Wij gunnen daarentegen Haagse Harrie een stormenderhand toenemende expansie van zijn initiatieven rond de stad achter de duinen, waarmee de handel en overige bedrijvigheid van u, maitre picinier, zich ook tot ruim na uw pensionering rond dat deel van de wereld zal concentreren zodat u van een goed verzorgde oude dag, en wij van een watervrij Fontanelles kunnen genieten.

Met hartelijke groeten en kopjes van

Les Aristochats

Le Maître Piscinier Tarnais (voorzichtig in het omgaan met excuses) zei

Hallo, bonjour en nogmaals goedendag,

Ja dames poes, jullie draaien wel om als een blaadje in de wind. Maar is dat serieus?

Ik weet dat nog zo net niet, het komt er wat gemakkelijk uit en wordt zorgeloos gekoppeld aan een wens die ik door heb. Echt wel!

Want ik begrijp dat jullie gewoon alles wensen zolang dat jullie maar goed uit komt. Edelmoedig eigenbelang dus, ja!

Nee meisjes, zo makkelijk komen jullie er niet meer af. Het contract met mevrouw Marleen is duidelijk.

In paragraaf 1322 sub XIV juncto 3.c staat een clausule waarin ik mij naar vermogen zal inzetten om het zwembad zal afleveren volgens blabla de blabla avec le blabla et des autres blabla de la blabla, en nog veel meer.

Mijn advocaat zegt dat dat betekent dat ik A heb gezegd, en dan ook B moet zeggen.

En B komt er op neer dat ik op Les Fontanelles een deugdelijk zwembad zal bouwen. Dus dat zwembad komt er! Echt, zeker weten.

Laten we wel wezen, het is mij een eer om goed werk af te leveren. Daar kunnen twee waterschuwe katjes niks aan veranderen.

En of jullie nou van adel zijn of van vlees en bloed, er verandert dus niets. Helemaal niets aan die plannen.

Jullie denken toch niet dat ik een half afgebouwd zwembad laat liggen?

Dat is een slecht visitekaartje. Daarom ik blijf aan het werk op Les Fontanelles. Tot alles klaar is.

En nou ben ik benieuwd of jullie excuses welgemeend overeind blijven. Nou? Hoe denken jullie er over?

O ja, mevrouw Marleen, sorry dat ik wat onaardig of zelfs achterdochtig overkom naar uw werkgevers.

Maar uw opdracht is mij tien keer meer waard dan de gunst van hen. U betaalt mij immers, en daarvoor lever ik kwaliteit!

Met op zijn tijd een broodje paturein met een glaasje wijn. Proost!

Groetjes van Le Maître Piscinier Tarnais

le Meâtre Piscenieâh Tarnès (haghd op weg om haags tuh leâhren) zei

Hallo hallo,

En dan nu un behrichtje voâg Haagse Hâggie!

Keâhrel, we're talking indeid. Die 70/30 lèkt mèn un mauie deal, jè doet ut weâhrk, en as ie ut degelèk doet mag je 70% van duh inkomstuh houduh.

Die ovehriguh 30% is dan previsie die jè an mèn afdraag voâh ut gebruhk famme naam emme faam.

Hoe duurdeâh je ut veârkaup, des tuh hogâh jouw inkomstu snappie?

Natuuhrrelèk houw ik lecensiehoudeâhrs en alleinveâhrtegenwoâhdiguhrs zoals jè graag tuh vriend.

Dus je mag oâk elk jâh gratis un keiâh kaumen zwemmen in eihn vamme zwembaden nâh keuze.

Dâh kom ik dan hoâgst peâhrsoânlèk un broâdje paturèn bè je brengen, veâhrgezeld van un heiâhrlèk flessie wèn.

Om in duh stemming tuh komen moestuh we duh komenduh dagen mâh eins peâhrsoânlèk komen kennismaken.

Nah wil ut geval dattik woesdag un offeâhrtegesprek op duh Keâhrgueluh heb, als je zôhgt dat je dâh oâk ben maken we ut heil gezellig daâhr.


Nâh, wat dacht je dâh van? hebbuh wuh un deal?

Groetuh van le Meâtre Piscenieâh Tarnès (haghd op weg om haags tuh leâhren)

Haagse Harrie zei

Goed idee Maître. Hoe laat had u in gedachten? Overigens doe ik mijn uiterste best om weer gewoon Needrelans te spreken en schrijve. Dit in verband met de te verwachte clientéle hiernaast in Wassenaar en ih het Goai. Gegroet, Harrie