woensdag 16 mei 2012

Numéro de télédéclarant



Wie dacht dat het in Nederland een gedoe was om elektronisch je belastingaangifte te doen, die heeft het goed mis. We hebben het natuurlijk alweer veel te lang laten sloffen, die aangifte. Hij moet vóór eind mei binnen zijn, tenminste, als je de papieren versie gebruikt. Dat begint al aardig krap te worden en dus hebben we besloten om elektronisch aangifte te gaan doen. Dan krijg je namelijk 15 dagen extra de tijd, tot half juni dus en dat klonk als muziek in onze oren.

Om aangifte te kunnen doen heb je allerlei nummers nodig. Om te beginnen le numéro fiscal, het fiscaal nummer. Geen probleem, staat op de beschikking van vorig jaar. Daarnaast le revenu fiscal de référence, in feite is dat niets anders dan het aanslagbedrag van vorig jaar, terug te vinden op diezelfde beschikking. En als derde heb je le numéro de télédéclarant nodig. Laat die nou op die beschikking leeg zijn gelaten.

Hm, da's nou jammer. Maar geen probleem, de belastingdienst heeft een mailadres van de een of andere helpdesk waar ze binnen een paar uur antwoord geven op al je vragen. Zelfs mijn Frans werd begrepen, maar helaas, dit was een confidentieel nummer en kon alleen worden opgevraagd bij het centre des finances publiques.

Dus vandaag maar even daarheen gereden. Ze zitten in Cordes, kleine moeite dus. Kon ik gelijk even vragen bij waar ik precies alle gegevens kwijt kon zoals inkomsten uit de gite en aftrekposten voor milieubesparende maatregelen. Het werd bijna een Monthy Python sketch.

Ik: "Goedemorgen, ik heb een numéro de télédéclarant nodig"
Mannetje 1: "Een wat?!? Nooit van gehoord. Zeg Jean, ken jij dat?"
Mannetje 2: "Huh? Waarom komt ze dat hier vragen? Dat zal wel in Gaillac moeten, bij het hôtel des impots, toch?"
Ik: "Nee nee, die hebben me hierheen gestuurd"
Mannetje 1 en 2 tegelijk: "HEH?!? Ja zeg, dat is lekker makkelijk"
Mannetje 1: "Nou ja, ik kijk wel even in de computer of ik daar iets zie misschien. ... Verdomd, ja, hier staat het, maar dat is confidentieel, dat mag ik toch niet geven dan?"
Mannetje 2: "Tja, nee, maar ja, ze staat hier nu, dus, tja"

Serieus, dit is de letterlijke vertaling van wat zich daar afspeelde. Maar goed, ik heb het nummer gekregen, puur op mijn blauwe ogen en omdat ik er een beetje zielig lipje bij trok.

Zou ik nog een poging wagen om antwoord te krijgen op mijn andere vragen? Nah ... ik zoek het zelf wel uit.

Geen opmerkingen: