zaterdag 16 juni 2012

Lichtend pad



Ken je ze, die tuinlampen op zonnecellen? Ze zijn wel handig, je hoeft niet meteen een hele bekabeling aan te leggen als je ergens een lichtpunt in je tuin wilt hebben. We hebben er eentje staan op elke pilaar van de toegang naar het zwembad, er staan er twee op de tuintafel en er staat er ook eentje bij de waterput.

Wat die bij de waterput daar staat te doen is mij ook een raadsel eigenlijk, ik kan me niet meer herinneren wat de achterliggende gedachte was. We gebruiken die put helemaal niet en hij staat ook nog eens midden in het weiland. Beetje onzinnig, maar juist daarom ook wel weer geinig.

We zouden bij onze oprit ook eigenlijk wel wat van die lampen kunnen neerzetten, alleen, die is wel honderd meter lang en die lampjes geven zo weinig licht dat je om de paar meter toch wel zo'n dingetje moet neerzetten. Voor je 't weet heb je een hele landingsbaan gecreëerd en landen er 's nachts UFO's op je lichtend pad. Ik moet er niet aan denken, wie weet wat voor maffe mannetjes daar uit tevoorschijn komen.

Laatst zag ik op een andere plek nog een lampje 's nachts, op een plek waar we helemaal geen zonnelampje hadden neergezet. Het bleek een vuurvliegje te zijn, of het was een glimworm, kan ook nog. Hoe dan ook, het beestje gaf een verrassend fel pitje licht, zoveel mooier dan welk lampje dan ook.

Ik ga denk ik een kwekerijtje beginnen van vuurvliegjes, en als ik er dan duizenden heb zet ik ze allemaal uit langs de oprit. Lijkt me machtig mooi.

Geen opmerkingen: