dinsdag 28 augustus 2012

Een beetje plannen



De natuur is gul op het moment. Vandaag weer een kilo bramen geplukt wat verderop en op de terug meteen nog een kilootje blauwe pruimen geraapt.

Het had ook zomaar tien kilo kunnen zijn, er is in overvloed, alleen wat moeten we in hemelsnaam met al die vruchten. Het enige wat je echt kan doen is er jam van maken. Laat ik nou geen jam eten en laat Bert nou geen pruimen eten. Dus maak ik een paar potjes bramenjam voor hem en voor mezelf wat pruimencompote. Wetende dat er nog steeds kersenjam van vorig jaar staat is een paar potjes echt wel genoeg. Ik heb er nu zeven, misschien dat er nog een paar bijkomen maar dat is het dan ook.

Ik begin dat af te leren. Vorig jaar hadden we zoveel tomaten en boontjes dat we echt niet wisten wat we ermee aan moesten vangen, dus ga je maar uitdelen. Maar ja ... iedereen hier in de wijde omtrek heeft dat probleem, de courgettes vliegen je om de oren, gevolgd door rauwe massa's tomaten en bonen in allerlei soorten en maten. Dit jaar kweek ik met mate en dat gaat uitstekend. Ik vries weinig groenten in, alleen als er soep of saus van gemaakt kan worden, maar anders begin ik er niet meer aan. Eigenlijk vinden we ingevroren groenten niet zo lekker. Zolang het er vers is eten we vers, en dat gaat eigenlijk heel lang goed, kwestie van een beetje plannen.

Oei, laat dat nou niet mijn sterkste kant zijn.

Geen opmerkingen: