donderdag 16 augustus 2012

In de rui




Ik vond een veer, een veer van een vogel. Het zit hier vol met vogels, in alle soorten en maten, dus dat je af en toe een veer vindt is niet bijzonder spectaculair. Die dieren zijn ook wel eens in de rui neem ik aan, of werkt dat bij vogels anders?

Bij onze katten werkt dat wel zo, die zijn gewoon het hele jaar door in de rui. Kattenharen zijn hier doodnormaal en aangezien onze poezen om de dag ongeveer een ander plekje verzinnen om te slapen vind je in ons huis altijd wel plekjes waar een halve trui aan haar ligt. Vrienden van ons hebben voor de grap wel eens een trui gebreid van de haren van de hond. Het zal met een poesje wel wat langer duren, ook al zijn het er twee, maar ik kan me voorstellen dat het zou kunnen. Je moet alleen niet allergisch zijn lijkt me.

Die veer trouwens, da's niet zomaar een veer. Het is er eentje van 23 cm lang. Ik dacht, ik meet hem even op, op foto kan het bedriegelijk overkomen zoiets, ik wil nu ook weer niet de indruk wekken dat het hier om een veer van een struisvogel gaat, om waar een willekeurige vogel te noemen.

Struisvogels overigens, die kunnen helemaal niet vliegen, wist je dat? Da's ook dom, wie verzint nu zoiets, het is ongetwijfeld een prototype geweest. Krijgt dat beest vleugeltjes mee waar het helemaal niets mee kan, vreemde vergissing van moeder natuur als je 't mij vraagt.

Maar van welke vogel het dan wel een veer is, daar heb ik werkelijk geen idee van. Het enige wat ik wel weet is dat het een hele mooie veer is en dus van een hele mooie vogel moet zijn, toch? De kleur, bruin met wit, doet me wel enigszins vermoeden dat het er eentje van een roofvogel is.

Zo, dat beperkt het zoeken tot nog maar 40 voorkomende soorten hier. We zijn er bijna.

2 opmerkingen:

BYTErtje zei

Gezien de ronde bovenkant en de breedte zou ik zeggen dat hij van een flinke uil afkomstig is.

Anoniem zei


Is een veer van een pechvogel.

De vleugels van de struisvogel
hebben een andere funktie nl.
remmen. Misschien een idee v.d.
blauwe buffel als het remsysteem
weigert.