zondag 12 augustus 2012

Kleine wasjes, grote wasjes



De hele dag ben ik al aan het wassen. Het moet gebeuren zo nu en dan, er is geen ontkomen aan. Ik heb de neiging om de was op te sparen, niet heel doelbewust, maar het overkomt me een beetje. Pas als ik denk, waar zijn al mijn onderbroeken gebleven gaat er een lichtje branden. Suf he.

Vanochtend was dat weer eens het geval, ik keek in de la en dacht, het is weer eens tijd dat er wat gebeurt. Dus de wasmand omgekeerd en alles netjes op kleur en soort gesorteerd. Rood bij elkaar, felle kleuren bij elkaar, overig bont, wit, fijn, je kent dat wel. Daar kwam ook nog even de was van de gite bij, lakens, handdoeken, theedoeken. Voor ik het wist had ik vijf machines bij elkaar.

Ik dacht, kom, ik maak er gewoon een echt wasdagje van. Vanaf vanochtend tien uur tot vanmiddag zes uur heeft de machine staan draaien. De eerste was is al lang weer droog en opgevouwen, de laatste hangt nog buiten.

Op zo'n dag dank ik de uitvinder van de wasmachine op mijn blote knietjes en het feit dat ik in het rijke westen geboren ben en me zo'n apparaat kan veroorloven. Ik mag er toch echt niet aan denken om het allemaal met de hand te moeten doen.

Een ding weet ik zeker, mijn garderobe zou in zo'n geval vele malen kleiner zijn geweest. Of juist groter natuurlijk, zodat ik nooit hoefde te wassen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Kijk, de zondag weer nuttig besteed.
Alles weer fris in de kast of laden.
Nog niet zo lang geleden waren
we nog aan het tobben met een
wasbord, tobbe en een wringer.
Dank zij de uitvinding van de
elektrische wasmachine doen
we zingend de was. Ik bedoel
hij wast en wij zingen.En de
onderbroeken hebben lol.
Dat laatste weet ik niet
zeker.
Ik vraag het ze wel eens, maar
tot op heden nog geen antwoord gekregen.
Enkele eeuwen geleden liepen de vrouwen
nog onderbroekloos rond.Moest je ze ook
niet wassen!