dinsdag 27 november 2012

Lumen



We zitten nog een beetje te knoeien met de verlichting. Het is één van de moeilijkste dingen in een huis. Er staan nu een paar lampen naast de bank, er hangen lampen aan de muur, er zitten spots in het plafond, maar toch zijn we er nog niet. Er ontbreekt nog wat lucht boven tafel.

Daar waar de tafel staat is het plafond vijf meter hoog. De lamp zal dus midden in de vide komen te hangen, aan een lange ketting. Je hebt daar wel een lamp van formaat nodig, niet zozeer wat het aantal lumen betreft, maar meer de omvang.

We hebben nog een kroonluchter liggen. Ik ben gek op het ding, mede door zijn historie. Toen mijn ouders trouwden op 20 juni 1958 hebben ze de luchter kado gekregen. Ik heb hem gedurende mijn hele jeugd aan het plafond zien hangen. Als klein kind vond ik hem mooi, als tiener vond ik hem vreselijk ouderwets, en nu vind ik hem prachtig.

Het is alleen de vraag of hij groot genoeg zal zijn. We komen daar maar op één manier achter, inderdaad, door hem op te hangen. Zodra we alle benodigde spullen in huis hebben beginnen we er aan. Foto volgt asap.

Geen opmerkingen: