woensdag 14 november 2012

Warme billen



Stap ik vanochtend uit mijn warme bedje, loop ik zo de warme woonkamer in! Wat een ongekende luxe! Ik weet wel dat het voor stedelingen de normaalste zaak van de wereld is, maar hier op het platteland, waar we ons verwarmen door een paar houtjes in de kachel te gooien, hier werkt dat anders.

We waren gewend om in een koud huis wakker te worden. De kachel was al lang en breed uitgegaan tijdens de nacht en het enige wat je kon doen was 's ochtends vroeg een nieuw vuurtje stoken in de hoop dat het huis een beetje vlot wou opwarmen. Hartje winter, als het tien graden of meer vroor, dan kon je daar wel eens geruime tijd op moeten wachten.

Verleden tijd allemaal, om zes uur gaan de pompen draaien en wordt de vloer weer opgewarmd. Het was ook helemaal zo gepland en uitgedokterd, maar ja, in de praktijk moet het zich toch maar zien te bewijzen en vandaag is dat bewijs dan eindelijk geleverd.

En niet alleen de woonkamer is warm, ook de badkamer, garderobe, keuken, slaapkamer en ... het toilet! Dat laatste waren we ook niet meer gewend. Ik herinner me van vorige winters hier dat je zowat met je billen aan de bril vastvroor als je niet oppaste.

Voorbij die tijd, vanaf nu alleen nog maar warme billen. Laat de winter maar komen. Hoewel, vanmiddag hadden we hier temperaturen van rond de twintig graden, buiten wel te verstaan. Toch ook niet verkeerd voor half november.

Geen opmerkingen: