maandag 31 december 2012

Crêpe Suzette



Vanavond oudejaarsavondfeest. Gezellig met een grote groep vrienden lekker eten, drinken en feesten. Ieder neemt wat mee voor de hongerige magen en dorstige kelen. Mijn bijdrage wordt Crêpe Suzette met vanilleijs en een glas zoete dessertwijn. Ik heb het al zo vaak gemaakt en het is en blijft een lekker toetje. Dus deze keer maak ik op speciaal verzoek pannekoeken voor 14 man.

En weet je wat, ik ga jullie stap voor stap uitleggen hoe je dat maakt. Het is simpel, als ik het kan kunnen jullie het ook.

Let op, daar gaan we.

Crêpe Suzette bestaat uit flinterdunne pannekoekjes en een sinaasappelsaus. Eerst maken we het beslag.

Meng 7 eieren met 350 gram bloem. Klop het met de mixer zodat een stevig en dik beslag ontstaat. Hierdoor voorkom je klonterjes. Voeg bijna een liter melk toe. Klop het goed met de mixer tot een vloeibaar beslag. Laat het beslag even rusten, maak intussen de saus.

Ik moet toegeven dat ik een sterk versimpelde versie maak altijd. Eigenlijk moet je aan de slag met suikerklontjes en versie sinaasappels en citroenen. Oeps, ik maak het uit de fles. Eenvoudig en ik heb nog nooit klachten gehad. Dus hopla, daar gaat ie.

Strooi 400 gram kristalsuiker in een pan en laat het smelten tot lichtbruin. Giet er een scheut citroensap over. Een scheut is voor deze hoeveelheid crêpes een 100 ml al gauw. Giet er 800 ml sinaasappelsap bij en laat koken tot de caramel weer is opgelost. Doe er een flinke klont boter bij, zo'n 100 gram en laat het smelten. Laat het geheel een beetje inkoken.

Tot zover de saus, nu verder met de crêpes.

Smelt een klont boter, ongeveer 50 gram, in een pan met anti-aanbaklaag. Giet de gesmolten boter bij het beslag terwijl de mixer draait. Wrijf met een velletje keukenrol de pan schoon. Bakken gaat beter zonder een laag boter in de pan. Dus tijdens het bakken ook geen boter meer in de pan doen.

Zet het vuur op een redelijk hoog standje. Giet een kleine hoeveelheid beslag in de pan, draai de pan snel rond zodat het de bodem helemaal bedekt is en giet het restant van het nog vloeibare beslag terug in de beslagkom. Snij het overtollige deeg af. Bak tot de pannekoek aan de rand bruin wordt. Draai hem om en bak nog heel even de onderkant. Met deze hoeveelheid beslag maak ik 42 pannekoekjes, 3 per persoon.

Zo. Tot zover de voorbereidingen. Je kan het tot hier gerust een dag van tevoren maken. De afwerking moet absoluut op het moment zelf wil je geen sponzen van je crêpes maken.

Op het moment dat het tijd is voor het toetje verwarm je de saus en giet je er een flinke scheut Grand Marnier door. Doop de crêpes één voor één in de saus en leg ze in vieren gevouwen op een bord. Schep er een bolletje vanilleijs op en eventueel nog een extra lepel saus.

Alles wat nog rest is het opeten. Eet smakelijk.

Geen opmerkingen: