dinsdag 18 december 2012

Grote schoonmaak



Ik dacht niet dat ik het ooit zou doen. Ik vond het altijd verschrikkelijk ouderwets en bovendien totaal overbodig. Maar ik moet daar toch op terugkomen. Het kan gewoon niet anders, het moet gebeuren.

Een houtkachel produceert onvoorstelbaar veel stof. Wat je ook doet, het valt niet te voorkomen. Er zijn wel trucjes die het binnen de perken zouden moeten houden maar ofwel hebben we die nog niet voldoende onder de knie, ofwel werken ze gewoon niet en valt het simpelweg niet te voorkomen. Het enige wat je wel kan doen is je woonomgeving regelmatig schoonmaken.

Maar hoe goed je het ook doet, het kruipt in naden en kieren, in kasten en erachter, dus tenzij je elke week zeven dagen wilt besteden aan schrobben, boenen en poetsen zit er niets anders op dan toegeven aan iets wat ik nooit had willen doen.

Zodra het stookseizoen voorbij is zit er niets anders op dan een grote schoonmaak beginnen. Ik vind er niets aan, ik geef het gelijk maar toe, het is echter geen kwestie van wel of niet willen maar van moeten. En hoewel het stookseizoen voorlopig nog niet voorbij is ben ik toch al begonnen. De keuken en eetkamer worden momenteel binnenstebuiten gekeerd. Er is geen vierkante centimeter wat aan de aandacht ontsnapt.

Eigenlijk hoort het dus bij het voorjaar, maar daarop wilde ik niet wachten. Nu we in de keuken geen kachel meer hebben branden, we verwarmen de ruimte met een radiator,  wordt er geen stof meer geproduceert, allicht niet meer op industriële schaal. En dus is dit het ideale moment, al was het alleen al om de pijn een beetje te spreiden, want mijn hobby zal dit wel nooit worden.

Geen opmerkingen: