maandag 15 augustus 2011

Adolphe Quételet

Mijn buikje begint te groeien. Ach welnee, hou op, ik ben niet zwanger, op mijn leeftijd lijkt me dat niet bepaald verstandig. Blubber, rollen, puur vet, noem het zoals je wilt maar ik kan niet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Het is ook niet zo verwonderlijk, ik doe al een paar weken zowat niks, zit elke dag uitgebreid te ontbijten, ga naadloos over tot de lunch en via een ijsje tussendoor zitten we alweer aan het diner met een glaasje wijn. Je zou van minder dichtslibben. Maar vanaf vandaag is dat voorbij, er moet wat gebeuren.

Adolphe Quételet, een van de meest invloedrijke sociale statistici van de 19e eeuw, heeft na de grote volkstelling in de toenmalige Nederlanden in 1830 een relatie ontdekt tussen lichaamslengte en gewicht van de gemiddelde mens. De Quételet Index is later bekend geworden als de Body Mass Index. Als ik die invul dan blijkt dat ik zes kilo boven mijn minimale gezonde gewicht zit. Pas als ik nog tien kilo aankomen zit ik op mijn maximale gezonde gewicht. Maar mensen lief, dan kan je me rollen, dat gaan we niet laten gebeuren.

Ik hoef niet bepaald naar het minimale gezonde gewicht, hoewel dat wel zeer aantrekkelijk klinkt. Ik heb dat ooit gehad, alweer heel wat jaren geleden, en ik voelde me daar wel goed bij, maar ik wil niet het risico lopen bij de eerste de beste windvlaag meegevoerd te worden. Drie kilo's moeten er af, dan zit ik net onder de 50. Moet kunnen.

Als het zover is krijgen jullie een foto van mijn buik, niet eerder.

Geen opmerkingen: