woensdag 24 augustus 2011

Winterklaar

Ha, laat de winter maar komen, we zijn er klaar voor.

Goed, nu denken jullie, ze is gek geworden, knots knetter. Ik moet toegeven dat ik prettig gestoord ben, zo eerlijk ben ik ook wel weer. Maar je kan er maar beter op tijd mee beginnen, vorig jaar waren we veel te laat en was er in heel Europa niets meer te krijgen.

Winterbandjes heb ik het over. Voor de blauwe buffel hadden we ze wel, maar de Starlet heeft vorige winter zonder moeten doen. Ik kan je vertellen, dat was een hoop geglibber toen er sneeuw lag op onze heuvel. Ook hier wil het in de winter sneeuwen, het verschil is dat er dan niet met zout of ander spul gestrooid wordt en de straten hier boven niet geveegd worden. Toegegeven, het ziet er dan prachtig uit, maar die winterbanden heb je echt broodnodig als je niet dagen lang op bruine bonen uit blik aangewezen wilt zijn.

Nu schijnt het zelfs verplicht te zijn in Frankrijk. Maar nergens lees of hoor je wat de criteria zijn om die banden erop te zetten. Is het vanaf een bepaalde datum? Of vanaf een bepaalde temperatuur? Dat laatste lijkt me niet zo handig. De ene dag is het hier -10, de andere +20. Beetje lastig, je blijft verwisselen. Het zal vast iets met de verzekering te maken hebben denk ik, ik kan me niet voorstellen dat het echt een wet is.

Maar goed, we nemen het zekere voor het onzekere dus dit jaar maar ruim op tijd besteld. Wie kijkt er nou naar de winter als je nog dagelijks in korte broek rondhuppelt. Zo dacht de dame van DHL er ook over: "Vous êtes bien prévoyant"!

Geen opmerkingen: