dinsdag 20 december 2011

Lief beestje

Ik heb vandaag eigenlijk helemaal niets te vertellen, dat komt wel eens voor. Er is best wel hard gewerkt, dat is het probleem niet, maar om nu wéér hetzelfde te vertellen ... En dus ben ik even in het archief gedoken, het foto-archief, en ik kwam deze foto tegen.

Hij is gemaakt afgelopen zomer toen ik weer eens gewapend met camera door de tuin liep. Ik herinner me nog dat ik een vlinder zag die ik nog niet eerder was tegen gekomen en die ik wilde proberen te vereeuwigen. Ik ben gewend daar toch enig moeite voor te moeten doen, maar het was zo gepiept. De vlinder poseerde vol trots, zijn vleugeltjes wijd open spreidend, een makkie dus.

En omdat het zo snel ging keek ik nog even om me heen en viel mijn oog op een lief beestje.

Het lieveheersbeestje ofwel het pieternelleke. Maffe naam hé, pieternelleke, maar wel lief, toch? Pieternelleke is Vlaams, maar denk nu niet dat die vlamingen als enigen de vreemde benamingen hebben uitgevonden. Wat denk je hier van:

Nederlands
kapoentje, oliebeestje, stippelbeestje, zonnekoekje, pim-pam-poentje
Brabants
boerinnetje, boterbeestje, fowieltje, hemelbeestje, hennetje, kezenmolletje, jezusjesbeestje, koffiekuikentje, liefhennetje, liefvrouwebeestje, liefvrouwemuisje, lieve marijtje, lieveheerhennetje, lieveheerspaardje, lievehereminnetje, lievelammetje, mariabeestje, poppennonnetje, eerebeestje
Fries
krûpelhintsje, ingeltsje, earmpiekje
Limburgs
sjmautwurmke, levenierepaerdje, hemelbeestje, pimpernelletje, smoutwormpje, tierenhennetje, vliegmusje, onzelievevrouwpulletje, mulderinnetje, molentandje, muuëletêntje, (Weert), moedergodssterretje, lieveherebolletje, kevelewormpje, kaevelebieësje (Nederweert), draaihennetje, goudbeestje, hemellammetje, oliebeestje, lievrouwbiske (Sint-Truiden), slivveniersbieske (Maastricht), oliebeestje
Nedersaksisch
kukeluusjen, kukeluutjen (Nunspeets), kukelesaantje (Bunschoten), keukediefien, kukediefien (Urkers), koekediefje (Kampens), koekediefien (Kampers), mariabeestje, zönnekuukske (Twents), zönnekuuknje (Rijssens), kroontien, herenhoentien (Stellingwerfs), laiveneertiekje (Gronings), armmarmottie (Drents)
Vlaams
(onze)lieveheer(s)(e)beestje, (onze)lievevrouw(e)beestje, piempampoentje, hemelbeestje, pieternelleke, pieternellebeestje, piepauw(tje), piepebontje, pimpajoen(tje), pimpaljoen(tje), pimpompulletje
Zeeuws
kok'aentje, kok'aontje, lieve vrouwke, lie:vevrouwebêêstjen, pàpoe:nebêêsje, pampoe:ntje, piempampoe:ntje,  pimpampoe:ntje
Frans-Vlaams
piepebontje

Keuze genoeg, maar tenzij iemand me op andere gedachten kan brengen hou ik het op pieternelleke.

Geen opmerkingen: