maandag 5 december 2011

Zwarte Miet

5 december ... Sinterklaas ... ik heb er niets mee. Nog nooit in mijn leven hebben ze me weten te vangen voor het maken van surprises. OK, vooruit, één keer kwam ik er niet onderuit, maar aan mij is het niet besteed. Ik geloof niet in Sinterklaas, niet meer.

Als kind natuurlijk wel. Een grote man met een lange baard. Er liepen er meerdere tegelijk door het dorp en toch had je niet in de gaten dat er iets niet klopte. Goedgelovig als ik was dacht ik echt dat dat witte paard over de daken liep en dat al die kadootjes door de Zwarte Pieten door de schoorsteen werden gegooid. Waarom die pakjes niet verbranden of op zijn minst zwart werden van het roet stond ik niet bij stil. Het was zo en daarmee uit.

Ik weet nu beter, Sinterklaas heeft geen lange witte baard, dat paard kan helemaal niet over de daken lopen en die Pieten zijn helemaal niet zwart.

Hoewel, een paar jaar geleden heb ik Sinterklaas gezien, de enige echte, het was het jaar dat ik zelf Zwarte Piet was, of heet dat dan Zwarte Miet?

1 opmerking:

Sint Nicolaas van Myra (de enige echte) zei

Lieve Marleen,
Het blijft Zwarte Piet,
Of je nu man bent of niet.
De Sint heeft er erg van genoten,
Dat jij je in dat pak hebt gegoten.
Dit jaar bediende de Sint zich van een 'stel'
En dat beviel die oude man wel.
Maar er gaat natuurlijk niets boven die enige Echte,
Die gaat veruit boven de slechte.
Meldt je dus graag aan voor de volgende keer,
De Sint ziet je O zo graag weer!

Met Schijnheilige groet,