maandag 23 juli 2012

Minder vet?



We wonen in Frankrijk, het is jullie vast niet ontgaan. En in Frankrijk drinkt men wijn, dat weet een kind. En we wonen ook nog eens bij de Gaillac gebieden. Wijn is hier bijna goedkoper dan water.

Dus ja, als je hier komt en je dronk in Nederland ook al met enige regelmaat een glaasje bij het avondeten, dan zet je die traditie hier gemakkelijk voort. Ook als je tussen de middag een menuutje neemt in het lokale restaurantje zit daar steevast een pichetje wijn bij.

Ik weet niet wat er precies gebeurd is of waarom, maar hoe dan ook, een half jaar geleden alweer had ik besloten om eens een tijdje dat glaasje bij het eten te laten staan. Ik had er geen trek meer in om de een of andere reden, ik had er een beetje genoeg van. Niks mis mee, toch? Moet kunnen.

Alleen, ik ging er van afvallen, in een razend tempo. Wie mij kent weet dat ik toch al niet dik was, maar nu was ik wel een heel erg sprietje geworden. Maar ja, moest ik dat nu erg gaan vinden? Er zijn er zovelen die worstelen met hun gewicht en bij mij gaat het vanzelf. Het zit in mijn genen, ik heb dat geërfd, daar doe je niets aan. Maar vrienden begonnen zich een beetje zorgen te maken leek het. En toen ook de heer des huizes erop aandrong om eens langs de huisarts te gaan voor je weet maar nooit, toen dacht ik, kom, het is al lang geleden en tenslotte wil een huisarts ook wel eens een gezond iemand zien.

Dus, hup, een afspraak gemaakt. Ondanks dat ze dacht dat er helemaal niets mis was met me, vond ze het de hoogste tijd voor een regulier maar uitgebreid bloedonderzoek. Er is wat bloed bij me afgenomen en ter analyse naar het laboratorium gestuurd.

De uitslag is inmiddels binnen en is keurig op alle punten. Alleen zit mijn cholesterol aan de bovengrens van wat normaal geacht wordt. Nog niets mis mee dus. Alleen, het advies van de arts verbaasde me enigszins. Ik zou eventueel wat minder vet kunnen eten ...

Huh ... wat was ook alweer de reden dat ik naar haar toe ging? Ik denk dat ze het mis heeft, ik denk dat ik me gewoon weer af en toe een glaasje rood moet permiteren.

1 opmerking:

Anoniem zei

"Bezig bijtje"

Naarstig vrouwtje
Vliegend heen en weer
Gewikt, gewogen,
maar altijd opgetogen.
Zelfs zittend werkt ze nog
En werkt ze niet
dan werkt ze toch
en vertelt ze over haar werk
weer op dit leuke blog.

Geniet van je glas rode wijn
Het mogen er zelfs meerdere zijn.

Plop!