woensdag 11 juli 2012

Pannetjes



Alweer een paar maanden geleden hebben we, met hulp van een goeie vriend, het dak op de buitenkeuken gemaakt. We hadden er al die tijd eigenlijk niet veel meer aan gedaan, zeg maar gerust niets.

Maar ziet eens, er liggen ineens latjes op. Op die latjes gaan de pannen liggen. We hebben even zitten rekenen, een goeie 400 pannen moeten er op dat dakje. Da's nog best een boel.

Niet alleen een boel pannen maar ook een boel gewicht. Zo'n pannetje, wat zal het wegen, toch niet niks. Niet niks keer 400 is meteen veel, hoe je het ook draait of keert. En al die pannetjes moeten geopperd worden.

Maar voor het zover is moeten we wel pannetjes ergens vandaan zien te halen. Liefst oude, dat past wat beter bij de rest van de daken. Laten we nou een buurman hebben die een hele stapel heeft liggen, toch maar eens langslopen binnenkort of we niet wat over kunnen nemen.

5 opmerkingen:

Zei Zei zei

Right ha! Like old Chinese saying says: Goede buur beter dan goede buur niet! Yes, me now practing Dutch too! Ha!

Ger zei

......Ben al een paar dagen virtueel in Frankrijk....alleen jammer dat ik die heerlijke temperaturen van daar bij jullie niet kan voelen.
Wat wonen jullie leuk daar en wat een werk is er al verzet!!!
Dan moet dit afdak toch een fluitje van een cent zijn......;-)

Maar dat die mooie authentieke dakpannen zwaar zijn weet ik.

Jaren terug was het een HOT item, vooral bij tuincentra's waar ze per stuk verkocht werden voor minstens 20/30 gulden in die tijd met opgeplakt harspotje of kaarsenhouder, met een kaartje eraan waar op te lezen stond dat het meer als honderd jaar oude dakpannen waren van klei die gevormd waren op de dijen van vrouwen.....hi,hi.....mooi verhaal maar ik had er zo mijn twijfels over,en zag al die vrouwen in Spanje,Portugal,Italië, Griekenland en Frankrijk nog niet massaal in de hete zon liggen bakken met op hun dijen de natte klei.
Nee, daarvoor had ik teveel daken met dit soort dakpannen gezien tijdens mijn reizen in mediterrane landen.

Tijdens onze vakantie in Toscane liep ik toch eens voor de aardigheid bij een oude bouwmaterialen handel het terrein op, en ja hoor daar lagen ze de oude dakpannen.....de handelaar wreef zich denkbeeldig al in de handen.....aha....Hollanders die voor oude dakpannen kwamen om hun 2e huis te restaureren.
Toen ik vriendelijk vroeg naar de prijs en vertelden dat ik er maar stuk of vier nodig had en die wilden gebruiken ter decoratie.....krabbelde hij eens even achter zijn oor....met de woorden....tja...ze zijn niet goedkoop want ze zijn niet alleen héél oud maar de vrouwen uit deze omgeving zijn destijds model geweest met hun ronde dijen om de dakpannen te kunnen vormen.
wahahaha.....ik lag in een deuk,deed die (on)geloofwaardige anecdote in Italië ook al de ronde.

Nou moet ik toegeven dat Italiaanse mannen altijd charmant blijven tegenover een vrouw;-)en ik ging met vier mooie oude dakpannen voor 10 gulden samen het oude smeedijzeren hek uit, en een brede lach.
2 hangen er buiten met.....jawel 'n harspot en die andere 2 gebruik ik vaker voor decoratie om iets op te leggen wanneer ik foto's maak voor mijn blog.

Lang verhaal.....maar ik zat wel gezellig onder jullie afdak....ook al liggen er nog maar paar dakpannetjes op.

Ik ga je volgen hoor en je mooie blog staat al enkele dagen bij mijn favorieten.

Lieve groeten en succes wanneer je bij de buurman aangaat!!!

Ger

Les Fontanelles zei

En toch schijnt het zo te zijn dat die pannen "over de dij" geslagen werden om de vorm eraan te geven. Niet om ze op de dij te bakken! Overigens zijn ze op le bon coin al voor 20 cent per stuk te koop die oude pannen ...

Ger zei

.....aan de inhoud van deze reactie te lezen heb je het tegen mij.....?!

Dan slaat mijn lange reactie natuurlijk nergens op en beschouw die dan maar als een soort van Belgenmop....en verwijderen kan ook nog.

Groeten,
Ger

Anoniem zei

Het is echt waar van die dijen.
In Zuid-Amerka