dinsdag 3 juli 2012

Mirabelle



En? Heb ik teveel gezegd? Een bak vol pruimen geoogst vandaag.

We hebben twee soorten staan. De kleine rode mirabelle, niet veel groter dan een kers, sappig en heel erg zoet. De andere is een gele reine claude, die zijn groter en vind ik iets minder lekker dan de eerste, maar nog steeds erg goed.

De mirabelle is al rijp en heb ik dan maar geplukt. Ik was een beetje bang dat we geen mirabellen meer zouden hebben. Vorig jaar hadden we de drie bomen, die er overigens erg slecht aan toe waren, rigoureus teruggesnoeid en dus was er geheel volgens verwachting niet één pruim op te vinden dit jaar. Maar er zijn spontaan twee miniboompjes gegroeid die voor het eerst vruchten dragen, en hoe! Op een paar takjes hing een bak vol.

De reine claude is pas over een paar weken rijp. Mijn enige zorg bij deze bomen is dat de takken gaan afbreken onder het gewicht van de vruchten.

Nou ja, eigenlijk heb ik nog een andere zorg ... ik vind pruimen nogal lekker ... ietsiepietsie té.

4 opmerkingen:

Rein zei

En van pruimen ga je.........?

Aad zei

... watertanden!

Anoniem zei

Je zegt niet te veel.
Mooie oogst.
En mag ik dat zeggen?
Ja, dat mag ik zeggen.
Toch had er 1 persoontje verdriet
"Jantje"
want bij het buitenkomen zag hij
de boompjes nog wel,
maar de pruimen niet.

Eet ze .....met mate!

Anoniem zei

Wie heeft er zeepsop bij de pruimenpap gedaan?
Alle pruimen leggen te schuimen!