woensdag 4 juli 2012

Zonnebloemen



Ik was naar Cordes gereden en was weer op weg naar huis toen het me opeens opviel dat de zonnebloemvelden volop in bloei beginnen te staan. Heel vreemd, op de heenweg had ik nog niks gemerkt maar terug kon je er niet naast kijken.

Dat komt natuurlijk omdat die zonnebloemen hun kopje meedraaien met de zon, ze heten niet voor niets zo tenslotte. Cordes ligt ten zuiden van ons, het was net na de middag, dus die bloemen keken met z'n allen de andere kant op op de heenweg.

Vorig jaar dacht ik eerst nog dat het allemaal aardappelvelden waren, naief als ik was. Of is dat misschien al twee jaar geleden, het zou zo maar kunnen, de tijd vliegt. Ik weet inmiddels beter, geen aardappel te zien in de wijde omtrek.

Behalve dan natuurlijk in onze eigen groententuin. Dat gaat daar hartstikke goed met die bintjes. Ik had ze eerst wat weinig water gegeven. De druppelslang komt zo ver niet en ik ben niet het type wat met emmertjes gaat lopen sjouwen. Dat moet automatisch kunnen, ik  moet dus nodig een slangextensie aanschaffen.

Wat wel leuk is, daar waar nu de aardappels staan had ik vorig jaar een paar zonnebloemen gezaaid. Die hebben prachtig in bloei gestaan. Ik was alleen vergeten om de zaadjes te oogsten en dus had ik dit jaar niet kunnen zaaien. Maar die rakkers hebben dat helemaal zelf gedaan, waardoor er nu in het aardappelveldje hier en daar zonnebloemen hun kopje opsteken.

Wonderbaarlijk, die natuur.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe mooi kan het zijn.
Sunflowers tussen de patatten.
Over de zonnebloemen is al veel
geschreven en terecht,maar de
aardappel mag er ook zijn.
Daarom voor deze keer een

Ode aan de aardappel


De aardappel heb ik lief daar hij,
Strevend naar volkomen rondheid,
Altijd ànders rond is,
En oogjes heeft
Als van een blindgeboren diertje.

Ik heb hem lief daar hij, zo lekker,
Door de Groten wordt miskend;
Daar zijn kruid zo lelijk
En zijn bloem zo onaanzienlijk is,

En vooral daar hij
(Alsof hij wist dat hij in vrouwenhand
belandt)
Bescheiden en beschaamd
Zijn klootjes
Verborgen houdt onder het zand.

Ben Cami.