zondag 24 februari 2013

Moeilijkste laatst

Elke keer denk ik dat ik het vandaag wel af krijg, dat het nog maar een uurtje of zo kost, het zijn tenslotte maar een paar stukjes gips nog, wat stelt het nu helemaal voor. Ik kan je vertellen, meer dan je denkt. Ik heb natuurlijk de lastige stukken tot het laatste bewaard. Alle makkelijke zijn al klaar dus veel keuze heb ik nu niet meer.

Wat nog rest zijn de stukken plaat die moeten aansluiten tegen de oude muur. Die muur bestaat uit grote gestapelde stukken rots, onnodig om te vertellen dat die muur alles behalve recht is. Voor je de gipsplaat kan vastschroeven moet ze dus helemaal afgetekend worden om ze zo goed en kwaad als kan te laten aansluiten.

Dat aftekenen doe ik als volgt. Ik zet een vertikale streep tegen de muur waarlangs ik de plaat provisorisch vastschroef, zo weet ik dat ze loodrecht komt te hangen. Dan meet ik de grootste afstand tussen de zijkant van de plaat en de muur. Vervolgens pak ik een duimstok en zet een potlood ter hoogte van die net gemeten grootste afstand. Ik laat de duimstok horizontaal langs de muur van boven naar beneden glijden waardoor een potloodlijn op de plaat getekend wordt. Alles wat dan nog rest is met een zaag de lijn volgen. Het resultaat zie je op de foto.


Het geeft niets als je het niet helemaal begrijpt, ik weet ook niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen. Ik zal er eens een filmpje van maken en het op youtube zetten of zo. Maar dan moet ik wel opschieten, morgen doe ik dit voor het laatst, hoop ik.

1 opmerking:

Rein zei

Er is een heel handig gereedschapje voor. Ik heb het hier liggen, daar heb jij niets aan. Het zijn eigenlijk allemaal lamelletjes die je tegen de muur aanschuift. Daarna neme je de stand van die lamelletjes over op het gips. Komt van de parketeur.