dinsdag 11 januari 2011

Betelgeuze

Dat je hier sterretjes kan zien is algemeen wel bekend, maar zó veel, daar sta ik altijd weer van te kijken. Gisteravond nog, het was een mooie heldere dag geweest en toen de avond viel was het weer een feestje daarboven aan het firmament.

Heel veel sterrenbeelden herken ik niet, veel verder dan de Grote en de Kleine Beer kom ik niet. En natuurlijk Orion, het mooiste sterrenbeeld dat er is, met als heldere ster linksboven Betelgeuze. Betelgeuze is een rode superreus, ze heeft een diameter van 650 keer de diameter van de zon, niet bepaald een kleintje dus.

En dan vraag je je ongewild af, zou er daar ergens leven zijn? Dat moet toch wel, ik kan niet geloven dat de aarde daar patent op heeft, maar of we er ooit achter komen, da's nog de vraag. Maar ja, vroeger had ook niemand ooit gedacht dat de mens op de maan zou landen, dus wie weet.

Gisteravond laat, gewapend met sterrenbeeldkaart naar boven staan kijken. Jammer dat Orion alleen in de winter zichtbaar is, het was verdraaid koud.

2 opmerkingen:

Chamane zei

Geachte mevrouw,

Toen ik uw blog zag had ik meteen zoiets van herkenning op het eerste gezicht want zelf heb ik ook heel vaak dat ik denk van hoe zou het daarboven zijn? Natuurlijk zijn daar ook levenden, dat heeft Zoroaster ons al geleerd, maar wat gaat er door ze heen dan, zijn ze wel gelukkig naar elkaar? Zou er in het heel-al ook innerlijke oorlog zijn of hebben de mensen zich al ont-moet? Zóveel vragen zijn nog onbeantwoord en daarom voel ik altijd iets van blijheid naar mezelf toe als ik lees dat ook anderen dichter bij hun emotie willen komen. Dankuwel, mevrouw, dankuwel. Ik wens u een spirituele groet,

Chamane Vroegindeweij
Jellinek

Capt. Kirk zei

Beam me up, Scotty, they spotted us even up here!