vrijdag 13 januari 2012

Bijgeloof



Ik ben niet bijgelovig. Of toch? Tja, het hangt er maar van af wat je geloof noemt, pas dan kan je bepalen wat bijgeloof is natuurlijk. Ik geloof in geesten, of is dat dan bijgeloof? Nee toch? Hoe dan ook, dat vrijdag de dertiende ongeluk brengt daar geloof ik niet in. Ook niet dat je beter niet onder een ladder kan doorlopen of een zwarte kat de weg van links naar rechts de weg zien oversteken.

Ik loop hier regelmatig onder een ladder door en tot nu toe heb ik daar niets aan over gehouden. Die zwarte kat zie ik ook wel eens en toch leef ik nog. En vandaag ben ik ook weer heelhuids doorgekomen, maar dat zou ook kunnen komen omdat ik weinig gedaan heb. Hoe dan ook, ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat er een bron van waarheid in die dingen zit.

En nu denken jullie, hier komt het verhaal, er is wat gebeurd, een ramp, een ongelukje, een malheurtje. Maar niks van dat alles. Ik had gewoon geen verhaal voor vandaag, da's alles.

Had ik jullie daar even te pakken?

2 opmerkingen:

Kees van der Louw zei

Nee hoor, je had mij in elk geval niet beet. Ik denk exact hetzelfde over 'bijgeloof', ladders, zwarte katten en vrijdg de 13e. Opvallend is wel dat het op zo'n dag wat rustiger lijkt; kun je wat beter opschieten met werken of zo.

Aad zei

Bijgelovig ben ik absoluut niet, maar de scheepsramp bij Italië vond wel plaats op ....dag de ..e, wat voor menigeen toch weer reden is om alsnog hun bij-atheïsme in te wisselen voor het bij-geloof (nee, ik niet hoor).