zaterdag 10 september 2011

Cœur de bœuf

Ik kan geen tomaat meer zien, nog steeds komen er elke dag kilo's uit de groententuin en het einde is nog steeds niet in zicht. Ik weet het wel, ik heb het zelf aangehaald, maar ik had er werkelijk geen benul van dat het zulke proporties aan zou nemen.

De planten liggen languit op de grond. Een maand of wat geleden waren ze massaal omgevallen tijdens een windvlaag en ik heb ze toen maar laten liggen. Dan kunnen ze niet nog een keer omvallen dacht ik. Bovendien, wat belangrijker is, ik ben bang dat ze breken als ik ze weer rechtop zet, dus ik blijf er mooi van af.

Er staan drie soorten tomaten. Van twee soorten heb ik in het voorjaar plantjes gekocht, de derde heb ik zelf gezaaid. Geen idee meer hoe ze allemaal heten, maar één soort is overduidelijk, dat is de Cœur de bœuf.

Ze zien er een beetje vreemd, het lijkt alsof ze rimpels hebben, ze smaken zoeter dan andere tomaten en ze zijn vleziger. Er was me verteld dat je deze niet mag dieven, dan zou je geen tomaten krijgen. Dieven in de zin van jonge scheuten weghalen, niet in de zin van stelen, nogal wiedes dat je dan geen tomaten krijgt.

Ze hadden er niet bij verteld dat ze zo ontzettend hard groeien en zo ontzettend groot worden. Of zou dat door de supermest gekomen zijn van de buurschaapjes?

Geen opmerkingen: