vrijdag 16 september 2011

Zwevende schoorsteen

Het is begonnen, het eerste sloopwerk in het oude huis is een feit.

Ik leg even uit wat je hier ziet, kan me voorstellen dat het niet al te duidelijk is. Je staat op de eerste etage met je rug naar het raam en kijkt naar de oude schoorsteen. Er is een gat gemaakt in het plafond, daarboven zie je het dak.

Die schoorsteen willen we weg. Het neemt alleen maar ruimte in en een eenvoudige metalen pijp is wel zo mooi. Bovendien was het een misbaksel, het gedeelte op de benedenverdieping was al door een vorige bewoner weggehaald en nu we een mezzanine willen maken zou het betekenen dat er halverwege ineens een schoorsteen zou beginnen. Snappen jullie het nog? Ik wel, maar ja, ik kan het hier ook zien staan, dat maakt het iets makkelijker.

Maar zoals altijd het geval is met een schoorsteen loopt die ook door tot boven het dak. Dat gedeelte moet gezien de esthetiek wel blijven zitten. En dus moest er iets verzonnen worden om ervoor te zorgen dat het restant niet naar beneden dondert. We zagen er ernstig tegen op om het zelf te doen en hebben het dan maar aan de professional over gelaten. Die heeft er een zwevende schoorsteen van gemaakt, met beugels en laswerk zit het stevig op zijn plaats, het kan geen kant op.

Tenminste, dat hopen we. Als we vannacht een luid gebulder horen draai ik me nog even om, toch niets meer aan te doen dan.

Geen opmerkingen: