zondag 25 september 2011

Très douce

Pas een paar dagen geleden vertelde ik over het drinkwater, hoe hard het hier wel niet is. Welnu, we waren het meer dan zat.

Sinds vandaag staat er een waterverzachter in de buanderie. Een vrij groot apparaat wat iets doet met natriumionen, vraag me niet wat, ik heb me er niet echt in verdiept.

Wat ik wél gedaan heb is de hardheid testen met de meegeleverde testkit. Twintig ml water, vier druppeltjes van het ene flesje, acht druppeltjes van het andere erbij en dan tellen hoeveel druppeltjes je van flesje drie nodig hebt, da's meteen het aantal hardheidsgraden. Uiteraard een vóór- en een nátest gedaan. Vóór had ik rond de vijfitg verwacht, da's tenslotte wat er opgegeven is voor de bron van Marnaves. Maar dat bleek te optimistisch, bij zestig druppeltjes ben ik maar gestopt, té veel, leek me duidelijk. Ik begon zelfs ernstig aan de testkit te twijfelen, er gebeurde eigenlijk helemaal niks.

Maar toen ik vandaag de nátest deed was ik tot mijn eigen stomme verbazing met zes druppeltjes al klaar. Zes hardheidsgraden dus maar.

Van l'eau très dure naar l'eau très douce, in slechts een uurtje tijd. Pas mal du tout.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

R2D2

Rein van der Louw zei

Geen meetfout gemaakt. Ze denken nu ook al dat neutrino's sneller kunnen dan de lichtsnelheid.
Kan anoniem ook een google account nemen of een ware identiteit aannemen?