woensdag 7 september 2011

Vijgenblad

Om het nog even over die vijg te hebben. Vorig jaar was de struik zo groot geworden dat bij wijze van spreken het halve terras bedekt was met vijgenblad en het mooie uitzicht over de landerijen je ontnomen werd. We hebben er even over zitten dimdammen en toen maar besloten dat de zaag er in moest.

Ik ben daar wat voorzichtiger in dan Bert en dat weet hij ook. Dus op een moment dat ik even niet keek is de kettingzaag eraan te pas gekomen en is die megavijgenstruik gedecimeerd. Eigenlijk bleef er nauwelijks wat over. Ik weet nog dat ik zo mijn twijfels had over een goede afloop.

Maar moet je nu toch zien, hij is bijna zo groot als vorig jaar. Onkruid is het, maar wel lekker onkruid. Het rijpen van de vruchten duurt dit jaar wel iets langer dan vorig jaar, zal wel door de snoei komen. Binnenkort komt er weer een oogst vanaf waarvan je werkelijk niet meer weet wat je er mee aan moet. Ik ga maar vast beginnen met recepten zoeken. En ik maak ook vijgen op alcohol ... mmmm ... klinkt goed.

Ach gut, doet me ineens denken aan de kersen, die staan al een half jaar te trekken ... zo maar eens proberen.

4 opmerkingen:

Sannah zei

Huh, hoe zit dat dan met vijgen. Heb hier een vijgenBOOM, dat ziet er toch heel anders uit. Blijkbaar, dus, zijn er ook struiken.
(Voor goeie recepten overigens houd ik me aanbevolen :-)

Roelien zei

Ik wil hetzelfde als Sannah vragen, ik ken ook alleen de boom

Les Fontanelles zei

Hij ziet er hoe dan ook uit als een struik, hij krijgt vanuit de grond tientallen uitlopers en heeft niet 1 stam. Je ziet ze hier wel vaker als struik. Het is overigens een witte vijg, de vruchten zijn kleiner dan de blauwe en blijven groen als ze rijp zijn. Ze zijn lekkerder dan de blauwe, wat fijner van smaak. Trouwens heel makkelijk voort te planten, uitloper waaraan worteltjes zitten afsnijden, in de grond stoppen et voila.

Les Fontanelles zei

een lekkere taart, supersimpel, kan met alle fruit gemaakt worden maar met vijgen is hij extra lekker:
http://les-fontanelles.blogspot.com/2010/09/la-grande-bouffe.html