woensdag 8 december 2010

Kom van dat dak af

Het is al een paar dagen mooi weer. Mooi is dus 18 graden met zon. Lekkerrrrr! We hebben niet eens de kachel aan gehad vandaag. Ik weet het, in Nederland en België is het flutweer, sneeuw, wind, koud en gladheid. We volgen het weerbericht met grote belangstelling. We zijn natuurlijk niet voor niks naar het warme zuiden verhuisd, snap je wel.

Maar juist omdat het mooi weer was hebben we extra hard gewerkt vandaag. Morgen wordt het alweer aanzienlijk frisser dus de dekvloer in de gite moest af.

Et voilá! Hij is klaar. Met z'n tweeën flink doorgewerkt en het is gelukt. Even een dag of twee laten uitharden en dan kunnen we aan het plafond van de eerste slaapkamer beginnen. Voor de bezorgde lezers, er komt laminaat op de vloer te liggen, dus niet erg als er hier en daar scheurtjes ontstaan, als de zaak maar glad is, en dat is het.

Maar er was nog een ander euvel wat verholpen moest worden. Het regende namelijk in, daar waar de badkamer komt. Nu denk je, ach, in een badkamer kan je wel wat water gebruiken, maar een regendouche leek ons toch niet bijster handig. Het regent hier niet genoeg in de zomer en dan kunnen de gasten niet douchen, niet prettig voor hun, maar ook niet voor ons. Dus vandaag het dak op gekropen. Dat zijn klusjes die aan mij zijn toevertrouwd, ik ben namelijk lichter dan Bert en trap minder snel de dakpannen stuk. Bovendien heb ik in geen enkel opzicht last van hoogtevrees. Komt nog bij dat ik het, gezien mijn lengte, wel prettig vind om zo nu en dan mensen op hun kruin te kunnen kijken in plaats van onder hun kin. Nou heb ik daar hier minder last van moet ik zeggen. Zat ik in België bij de kleineren en in Nederland bij de allerkleinsten, hier ben ik normaal. Ik ben groter dan één buurvrouw en ongeveer net zo groot als de andere buren. En ik kan in elke winkel passende kleding kopen zonder me te moeten richten tot de kinderafdeling. Maar hoe kom ik hier op, o ja, ik ging het dak op, op zoek naar het lek.

En ik heb het lek gevonden. Het was even zoeken, maar na weghalen van bladeren zag ik in de loodslab een scheurtje (op de foto bij de pijl). Ik heb het gerepareerd met batuband. Vervolg op dit verhaal na de eerste regenbui.

1 opmerking:

Piet, Zwarte zei

O la la! Ik moet bekennen dat ik onlangs en tesamen met mijn werkgever bij u op het dak ben geweest. Hierbij heeft mijn werkgever zich van een wit gekleurd rijpaard bediend en ben ik zelf te voet op uw dak aanwezig geweest. Onze aanwezigheid aldaar is te verklaren uit het feit onzer bezigheden in de maanden November en December. Normaliter begeef ik mij dan via de schoorsteen naar binnen, teneinde aldaar enkele paakjes af te kunnen leveren. Echter, kennelijk heeft onze aanwezigheid op uw dak een van uw lieftallige katten verontrust waarna zij spontaan in een onbedaarlijk geschreeuw ontstak. Hierop is het witte ros van mijn werkgever uitgegleden en zou hierbij het onderhavige scheurtje in uw loodslap kunnen zijn ontstaan. Mijn werkgever en ik bieden u dan ook van harte onze welgemeende excuses aan voor deze overlast en zijn gaarne bereid de schade aan u te vergoeden. U begrijpt dat wij onder de omstandigheden zoals boven geschetst niet meer tot het achter laten van enige pakjes hebben kunnen overgaan. Die houdt u nog van ons tegoed. Teneinde meer schade aan uw geliefde dak en loodslab te voorkomen, hebben wij de vrijheid genomen om de neef van mijn werkgever, de heer Claus, te waarcshuwen. Immers, daar waar mijn werkgever zich slechts bediend van één enkel ros, bedient neef Santa zich van meerdere (weliswaar lichtvoetige) rendieren en een slede. Ook is de neef enigszins meer corpulent, hetgeen al met al een toegenomen kans van beschadiging van genoemd dak en genoemde loodslab ten gevolge zou kunnen hebben. De heer Claus heeft ons bevestigd de waarschuwing te hebben ontvangen en deze te hebben gedeeld met zijn werknemer genaamd Elf. Overigens heeft deze niets te maken met enig merk autobrandstof. Neef Santa heeft ons benadrukt de uiterste voorzichtigheid te zullen betrachten op of omstreeks uw dak en of loodslab. Mijn werkgever en ik zijn er echter nog niet geheel en al van overtuigd dat een en ander nu vanzelf reg zal komen. Immers de heer Claus staat er om bekend dat hij alcoholische versnaperingen niet schuwt. het lijkt ons dan ook een goed idee om rondom uw dak en of onderhavige loodslab enkele duidelijke waarschuwingsborden in een gele kleur en voorzien van een met zwarte verf doorgekruisde slede, rendieren en berijder. Dit ter voorkoming van verdere beschadiging van uw dak en of loodslab.
Inmiddels verblijven wij zeer hoogachtend en laagvallend en wensen wij u bijzonder fijne en schadevrije feestdagen toe.
Piet, zwarte