woensdag 5 september 2012

Bosuilveer



Die veer van laatst, weten jullie nog, waarvan ik niet wist van welke vogel die was, daar ben ik achter. Het is er hoogstwaarschijnlijk eentje van de bosuil.

Hoe weet ik dat? Om te beginnen ondat er meerdere mensen me dat gezegd hebben. Maar dat is niet het enige, iedereen kan dat wel roepen, ik heb er ook een plausibele verklaring bij gekregen. Ik zal een poging wagen om het uit te leggen.

Een uil is een nachtvogel. Bovendien is het een roofvogel, hij leeft van kleine zoogdiertjes die 's nachts aktief zijn. Een diertje wat 's nachts leeft heeft een goed gehoor, je ziet als muis al weinig dus moet je oortjes goed spitsen voor naderend onheil. Als die uil nu fladder fladder klapwiekend komt aangezeild met veel kabaal dan is de kans klein dat die ooit een muis of ander diertje te pakken krijgt. En dus hebben ze daar bij het uilenontwerp rekening mee gehouden. De rand van de uilenveer is zacht, het lijkt wel dons. Daardoor maakt hij tijdens het vliegen nauwelijks geluid en kan hij zijn prooi verrassen.

Neem daar nog bij dat het hier weer elke nacht een ge-oehoe van jewelste is, dan ben ik overtuigd. Een bosuilveer dus.

1 opmerking: