donderdag 6 september 2012

Hoezo?



Hoezo we hebben geen tomaten? Hoezo we zijn te laat begonnen? Hoezo we hebben niet genoeg bemest? Ik dacht het niet.

Ik heb vandaag eens goed gekeken in de groententuin en ik heb mijn mening drastisch moeten bijstellen. Er hangen meer tomaten dan ik gedacht had, veel meer. Het probleem was, ik zag ze niet. De takken kropen massaal over de grond, takken van een meter lang hier en daar, takken die bedekt werden door de boontjes, door het groen van de worteltjes. En aan die takken blijken dus tientallen tomaten te hangen, de ene nog groter dan de andere.

Het mag duidelijk zijn, ik had de zaak weer een beetje vewaarloosd. Ik heb de planten maar even netjes opgebonden. Ik heb ze niet gedieft in het voorjaar waardoor er eigenlijk veel te veel takken aan hangen. Nog een heel gedoe om ze allemaal aan zo'n tomatenkrul vast te binden.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je zou moeten dieven. Aan elke tak hangen meerdere tomaten, elk van een kaliber waar je zo een litertje tomatensaus van kan maken. Wie denkt dat de reden zou zijn dat je geen grote tomaten krijgt, die kan ik hierbij vertellen dat het volgens mij onzin is. Misschien ligt het aan de soort, maar toch.

Het enige probleem van niet dieven is dat de planten topzwaar zijn geworden. Ik heb maatregelen moeten treffen zodat niet de hele plant op half zeven zou gaan liggen. Met een soort van tenthaken en scheerlijnen zijn ze nu verankerd.

Oei, ik krijg meteen weer flash-backs van kamperen ... morgen niet struikelen als ik mijn tent uitstap.

1 opmerking:

Anoniem zei

Geen tomaten......toch tomaten.
Vruchtbare grond mevrouwtje Marleen.
Alles groeit en bloeit, misschien zelfs
zonder te zaaien.
Wie niet zaait, zal toch oogsten. Je kunt
het in het voorjaar van 2013 uitproberen.
Kijk vooral nog even onder al het groen.
Wie weet ontdek je ook nog soepballetjes,
maar pas wel op voor de scheerlijnen!!
1 lul de vin pas na de b.g. werkzaamheden
innemen i.v.m. struikelen.