woensdag 19 september 2012

Lekker soepje



Is het geen vijgenjam of ratatouille, dan is het wel courgettesoep en tomatensaus wat er hier gemaakt wordt. Het is de tijd om vriezers vol te proppen met alles wat de groententuin in overvloed fabriceert.

Normaal gezien moet je de courgettes plukken als ze een 20 cm groot zijn, dan schijnen ze op hun lekkerst te zijn. Maar eens mens wil ook wel eens zien hoe groot ze worden als je ze hun gang laat gaan. Met eentje heb ik dat nu gedaan, hij is bijna twee kilo geworden. Nog niet eens zo bizar groot eigenlijk, ik heb ze wel eens groter gezien. Maar hij begon gelig te worden, de tijd was daar om geoogst te worden.

Ik dacht met een dunschiller wel even zijn jas eraf te halen. Ahum. Met een kaasschaaf dan? Ik heb er zowat een hakbijl op moeten zetten, ik denk dat hij zich al aan het voorbereiden was op de winter. Het is uiteindelijk gelukt, zonder kleerscheuren nog wel.

En het soepje, dat is verrukkelijk geworden. Met munt uit dezelfde groententuin, citroen, kaas en room. Een aanrader.

1 opmerking:

Anoniem zei

Courgetteknuppel.
Geen overbodige luxe
wanneer je geen waakhond hebt.