zondag 14 november 2010

Cueillette interdite

Iedereen om ons heen heeft het er al maanden over, er groeien hier paddestoelen. Men komt van heinde en ver naar deze streek om paddestoelen te zoeken. Wat niet mag! Ze mogen niet zomaar op jouw erf paddestoelen plukken, geldt ook voor noten overigens. Overal zie je de bordjes staan, "Cueillette interdite", oftewel, plukken verboden.

En dus lopen we al maanden naar de grond te staren om paddestoelen te vinden, cepes (eekhoorntjesbrood) in het bijzonder. Netjes op eigen grond, maar zonder ook maar enig succes. Tot vandaag!

Joekels! Zo'n 15 cm doorsnede wel.

Maar we durven er niks mee ... zijn ze nou eetbaar of niet. Wat voort soort is dit? Ik weet het niet. Ze ruiken naar gewone champignons, geen giftig geurtje of zo, ook zijn ze niet groen of slijmerig zwart, dat zou het een stuk makkelijker maken.

We laten ze maar staan. Óf we missen een culinair hoogstandje, óf we worden behoed voor de pijnlijke gevolgen van een vergiftiging. Wie het weet mag het zeggen.

Er schijnen hier ooit truffels te zijn gevonden, het goud onder de paddestoelen. Vlakbij het huis, daar waar wij een betonnen terras gaan aanleggen ...

1 opmerking:

Chamane zei

Wow, écht te gek wel! Toen ik die foto zag besefte ik me opeens dat het eigenlijk natuurlijk gewoon een soort paddo's zijn. Op de academy gebruikten we die om te leren dichter bij je emotie te komen en ook vaak om aan blokkades te werken. Maar dan gedroogd, weetje, en ze werden per gram verkocht. Dat die bij jullie zomaar in het wild mogen groeien... Of worden ze alleen maar gedoogd? Als ik die foto zie krijg ik spontaan zoiets van dat ik wil thuiskomen in mezelf.

Een spirituele groet,
Chamane Vroegindeweij
p/a Bahnhof Zoo