zaterdag 31 maart 2012

Kersenbij



Het was weer een buitendagje vandaag, de zon hoog aan de hemel, de lucht strakblauw, geen wolkje te zien, geen zuchtje wind en temperaturen die horen bij een Hollandse zomer. De lente is hier goed begonnen.

Door die hoge temperaturen spatten de bloemen open. Dat viel me vandaag op toen ik onder de oude kersenboom liep. Eigenlijk viel me het gezoem op van de bijen die massaal de kersenbloesem aan het bestuiven zijn.

Ik vraag me eigenlijk af waar al die bijtjes vandaan komen elk jaar. Het zijn er duizenden. Je ziet ze alleen maar in de vroege lente, daarna zijn ze weer verdwenen.  Ook opvallend is dat ze zowat allemaal in de kersenbomen rondhangen. Heb je daar soorten in? Bestaat er zoiets als de kersenbij?

Hoe dan ook, als er voor elk bloemetje een kers tevoorschijn komt, dan wordt het weer flink dooreten over een paar maanden.

Geen opmerkingen: