vrijdag 26 oktober 2012

UPS



Weet je nog van laatst, dat de stroom om de haverklap uitviel door de wind? Heel vervelend allemaal, het gepiep continu en de apparatuur die te vaak uit- en aangeschakeld wordt.

Het schijnt dat er ergens hoogspanningskabels door de wind tegen elkaar aan kwamen waardoor er kortstondige kortsluitingen ontstonden. Zodra de wind ging liggen waren de storingen voorbij maar als hij weer komt opzetten is het weer zover.

We hebben een noodgenerator in huis, voor de gevallen dat een stroomuitval echt uren gaat duren. Ik vraag me wel af, als het zover is, wanneer beslis je dan eigenlijk dat je dat ding aanzet. Na een uur? Na een halve dag? En zal je zien, zodra je alles hebt opgetuigd gaat de stroom natuurlijk weer aan. Maar van alle kanten horen we dat je de spullen maar beter in huis kunt hebben.

Maar wat met die kleine storingen. Zoals jullie wellicht wel al begrepen hebben zijn wij nogal erg internet-gericht. Een storing van een seconde betekent dat computers uitvallen, de livebox ermee stopt en je de eerste tien minuten niet het net op kunt. OK OK, ik geef toe dat we nu als een stelletje verslaafden klinken en misschien zijn we dat ook wel een beetje, maar als je net een stukje zit te schrijven of een 3D model zit te maken of zit te photoshoppen, om maar iets te noemen, dan is het gewoon vervelend als je alles kwijt bent. Bovendien zijn die dips niet bevorderlijk voor je apparatuur.

En dus zijn we overgegaan tot de aanschaf van een eenvoudige doch zeer doeltreffende UPS, een Uninterruptible Power Supply. Ik ken die dingen nog uit mijn kantoorleven. Ze werden ingezet om kortstondige stroomstoringen op te vangen.Niet alleen de dipjes worden opgevangen, maar mocht de storing langer duren dan zorgt de UPS er voor dat je computer netjes wordt afgesloten. Zeer doeltreffend.

Vanaf nu zitten we op Les Fontanelles nooit meer afgesloten van de buitenwereld. Telefoon en internet zijn altijd up and running. Kijk, daar word ik nu blij van.

Zou ik toch verslaafd zijn?

1 opmerking:

Peter zei

Niet zo zeer verslavend maar vooruitziend en probleemoplossend zou ik zo zeggen.