zaterdag 9 maart 2013

Gewoon de tuinslang



Schilderen, ik heb er schik in en ik doe het heel netjes. Of het nu muren zijn of houtwerk, het maakt niet uit, ik geniet er van om te zien hoe mooi het erdoor wordt. En ik neem er de tijd voor.

De sleutel tot succes is de voorbereiding. Hout goed glad geschuurd, naden van de muren mooi gevuld en alles zoveel mogelijk vrij van stof. Daarna is het een kwestie van netjes werken, verf goed uitrollen en niet kliederen tegen je net geverfde oppervlak. Leuk werk allemaal, helemaal mijn ding.

Maar wat niet bepaald mijn ding is dat is de verfspullen reinigen na afloop. Ik heb er een broertje aan dood maar het moet, dat besef ik maar al te goed. Hoewel je lakrollers gewoon weggooit vind ik dat met vachtrollers waarop latex zit een beetje zonde. Die kunnen best een paar keer gebruikt worden, zeker als ze van een goede kwaliteit zijn.

Vroeger pakte ik een emmer water en spoelde daar zo goed en kwaad als het kon de spulletjes in uit. Maar hoe ik ook best best deed, echt verfvrij waren ze daarna toch niet. Onder de kraan is dat wel iets gemakkelijker maar is hier door de septische tank niet bijster slim, dat doen we dus maar niet.

Tegenwoordig doe ik het anders. Ik ga in het gras staan en zet er eenvoudigweg de tuinslang op. Met een krachtige waterstraal spuit ik er alle verf in een paar seconden helemaal vanaf.

Je moet alleen wel een beetje voorzichtig te werk gaan, de rol gaat onder de waterdruk spontaan heel snel ronddraaien waardoor het verfwater alle kanten opspat. Op zich wel handig, dat draaien, hoef je dat niet met het handje te doen, maar voor je het weet ben je doorweekt. Het is dan wel niet meer zo heel koud buiten, zomer is het nog niet.

Maar och, een warme douche na afloop en alles is weer vergeten. Heerlijk.

Geen opmerkingen: